Shrnutí roku 2021

Tak. Je 31.12.2021 a většina ptáčkařů se snaží vidět alespoň jeden jediný nový druh do svého year-listu. A já? Píšu blog o tom, jak jsem v roce 2021 ptáčkařil.

     V roce 2021 jsem začal k zapisování dat používat databázi eBird. Zapsal jsem do ní zatím 252 seznamů, z toho 200 kompletních. Také jsem si založil svůj vlastní blog, ve kterém je zatím 14 příspěvků. Nepodnikli jsme sice žádnou zahraničí cestu, ale navštívili jsme PR Vrbenské rybníky, NPR Bohdanečský rybník, Krkonoše a VN Nechranice. V roce 2021 jsem pozoroval celkem 185 ptačích druhů, z toho 57 liferů. Nejvzácnější byl určitě luněc šedý v Chotěšově. Ale pěkně popořadě. 

     V lednu byl můj první pták sojka obecná, kterou jsem pozoroval z okna, když jsem se 1.1. probudil. Nejvzácnější úlovek byl asi drozd cvrčala, kterého jsme pozorovali 16.1. u Bukové. Jinak jsem nic zajímavého neviděl. Nejvíce přírůstků do year-listu jsem pozoroval na mé domovské lokalitě, což je: pole a louky za panelákem a mezi nimi teče řeka. Za leden jsem pozoroval 42 druhů ptáků. 

     V únoru byly moje nejvzácnější pozorování husice liščí a ostralka štíhlá 28.2. v Líních. Poprvé v životě jsme navštívili Jánský, nebo také Janovský mokřad, kde jsme pozorovali jeřába popelavého. Velkou radost jsem měl z objevení páru morčáků velkých a samice poláka chocholačky na řece u paneláku. Za únor jsem pozoroval 56 druhů ptáků. 

     V březnu jsem pozoroval celkem 4 lifery a to lžičáka pestrého 20.3. na Lužanském rybníku, zrzohlávku rudozobou 21.3. na přehradě České Údolí, poláka velkého 21.3. na Boleveckém rybníku (zde je příspěvek) a 26.3. kulíka zlatého na polní louži v Radobyčicích. Za březen jsem pozoroval celkem 56 druhů ptáků. 

     Duben byl z hlediska ptáků velmi úspěšný. Pozoroval jsem 8 liferů, ale hlavně jsem 10.4. v Merklíně překonal 100 druhů v year-listu. 100. druh byl kulík říční. Navštěvovali jsme lokality jako je např. PR Nový rybník Líně, Nový rybník Dnešice-Žerovice, Merklínský rybník, ... Na posledním jmenovaném jsme 10.4. chytili dokonce 2 modráčky. Za měsíc duben jsem pozoroval 93 ptačích druhů

Modráčci z Merklína
          
     Květen byl možná ještě úspěšnější než duben. Pozoroval jsem 105 druhů ptáků z toho 18 liferů. Hned 1.5. jsme se s Luckou V. vypravili do Staňkova chytat ptáky. Taky jsme s Milanem H. a Liborem S. jeli na (bohužel) neúspěšný twitch kalouse pustovky do Líní. Viděli jsme tam ale racka malého a koroptve polní. O tom jsem napsal příspěvek. Květen 2021 je zatím jediný měsíc, kde jsem překonal 100 druhů v month-listu. 

Konipas horský (Motacilla cinerea) ze Staňkova
FOTO: Lucie Votrubcová

     V červnu jsem se nevím proč ptákům skoro vůbec nevěnoval. Odeslal jsem jen 3 kompletní seznamy. 2 z Líní a 1 z mé domovské lokality. Celkem jsem za červen pozoroval jen 28 druhů ptáků. 

     V době 5.-6.července jsme si udělali výlet do Českých Budějovic, kde jsem pozoroval 7 liferů. 17.7. jsme navštívili PR Týnecké mokřiny u Týnce nad Labem, kde jsem poprvé v tomto roce pozoroval chřástala vodního. 17.-24.7 jsme navštívili Krkonošský NP, kde jsem pozoroval mj. slavíka modráčka tundrového a lindušku horskou. Když jsme se 24.7. vraceli domů přes Prahu, navštívili jsme nádrž Slatina. Když jsme tam dojeli, tak jsme si mysleli že kvůli horku jsou všichni ptáci až na lysky zalezlí. To jsme se ale mýlili. Hned potom nám před nosem přeletěl bukáček malý, a za chvíli i druhý. Potom v dálce ještě něco letělo, ale to nevíme co bylo. Za červenec jsem pozoroval 87 ptačích druhů. 

     4. srpna jsme jeli na twitch kormorána malého na Příbramsko. 17.8. jsme poprvé navštívili mokřad Úherce. Hned tento den jsem zde pozoroval další přírůstek do year-listu - vodouše bahenního. 29.8. jsem zde pozoroval chřástala kropenatého a o 3 dny později i jespáka malého. Za srpen jsem pozoroval celkem 87 druhů ptáků. 

     V září jsme navštívili východní Čechy a završili jsme to twitchem luňce šedého u Chotěšova, který se zcela určitě stal ornitologickou senzací měsíce. Také jsme byli chytat ptáky v Příšově, kde táta poprvé v životě chytil dravce do nárazové sítě. Za měsíc září jsem pozoroval 79 druhů ptáků. 

     V říjnu jsem pozoroval 2 lifery a to moudivláčka lužního a lindušku luční 10.10. v Líních. Jinak jsem nepozoroval nějaký vzácný druh, ani jsme nenavštívili nějakou vzdálenější lokalitu. Za říjen jsem pozoroval 79 druhů ptáků. 

     V listopadu nám konečně přišel nový Meopta spektiv, takže teď můžeme lépe pozorovat. 17. listopadu jsme navštívili VN Nechranice, kde jsem pozoroval 3 lifery a na VN Újezd 1 lifer. 20.11. jsme ještě podnikli pozorovačku po okolních lokalitách. Nejvíce nás potěšilo hejno 200 čejek chocholatých, které létalo nad vypuštěným Touškovským rybníkem ve Vsi Touškově. A 27.11. jsme jeli na twitch potáplice severní na Velký Bolevecký rybník v Plzni. Za listopad jsem pozoroval celkem 70 ptačích druhů. 

     4. prosince jsme vyrazili na sněhuli severní k Nepomuku, kterou jsme bohužel neviděli. Zato jsme viděli krásný pár orlů mořských na rybníku v Olšanech. 27.-28.12 jsme byli u dědy v Čáslavi a cestou domů jsme se zastavili v PR Týnecké mokřiny, kde byl hlášený morčák malý. Všechny rybníky byli zamrzlé. Jen občas bylo na rybníku nezamrzlé oko. Všechny kachny byly na Labi. Dokonce i pár hvízdáků a i náš morčák byli na Labi. Posledním ptákem, kterého jsem v roce 2021 pozoroval se stal jak jinak než holub domácí. Za měsíc prosinec jsem pozoroval celkem 58 druhů ptáků. 

Morčák malý (Mergellus albellus) na Labi

K 31.12. jsou moje statistiky následující:

Word life list -  196 druhů
ČR life list    -   194 druhů

Komentáře

  1. Blahopřeji k úžasným ptáčkařským úspěchům a přeji mnoho dalších okouzlujících dobrodružstvích v roce 2022.

    Táta.

    OdpovědětVymazat
  2. I já gratuluji. Přeji hodně štěstí, ale také pokory a těším se na další naše setkání!

    Libor

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji moc pánové. A do nového roku přeji spousty rarit.

      Michal

      Vymazat

Okomentovat

Populární příspěvky z tohoto blogu

První racek malý

Birding na Fuerteventuře