Shrnutí roku 2023

     Opět nadešel čas, abych alespoň krátce shrnou moji ptáčkařskou činnost za rok 2023.

     Už třetím rokem zapisuji do americké databáze eBird, do které jsem letos přispěl 448 sezamy. Oproti minulému roku jsem docela zanedbával tento blog, protože se rozrostl pouze o 8 příspěvků. Ze zahraničních výletů bych rád zmínil 2x návštěvu Německa, 1x Rakouska, Polska, Francie, Švýcarska, Nizozemí a dovolenou v Itálii, Slovinsku a Chorvatsku. Za letošní rok jsem pozoroval 233 druhů, z toho 199 v ČR. 40 druhů jsem letos pozoroval úplně poprvé a 19 druhů jsem poprvé pozoroval v ČR. Teď už se ale pojďme podívat na jednotlivé měsíce.



Leden

     První pták, kterého jsem v roce 2023 pozoroval byla sýkora koňadra. Samozřejmě, že to bylo po prvním pohledu z okna. Hned 2.1. jsme se rozjeli s Milanem H. hledat zimující ptáky do okolí Plzně. V Líních jsme narazili mj. na 2 husy běločelé a 1 bekasinu otavní. U VN České údolí nás pak překvapil jestřáb lesní. Na podobnou vyjížďku jsme se pak vydali s Davidem M. 6.1., kdy jsme v Líních pozorovali orla mořského a přelet 84 krkavců velkých na nocoviště. Také jsme se byli podívat na deništi kalousů ušatých v Plzni-Slovanech. První větší výpravu tohoto roku jsme uskutečnili v sobotu 14.1., kdy jsme v sestavě - já, Michal J. st. a David M. vyjeli na jezero Most. Hlavní cíl výpravy byl racek mořský, kterého jsme nalezli až na nedaleké skládce, ale už po cestě jsme z auta pozorovali dřemlíka tundrového, který se stal mým prvním liferem roku 2023. 17.1. jsme v Plzni-Bolevci slyšeli (a chvíli i viděli) strakapouda prostředního, který byl mým třetím a zároveň posledním lednovým liferem tohoto roku.

Za měsíc leden jsem pozoroval celkem 77 druhů ptáků.


Únor

     Už v prvním týdnu tohoto měsíce jsme vytáhli paty z našeho regionu. 4.2. jsme navštívili naše hlavní město - Prahu, kde jsme sice neviděli hoholku lední, ani jiné zajímavosti, zato jsme odečetli spoustu barevných kroužků nebo značek. 16.2. jsme vyrazili pozorovat do okolí Tachova, kde jsme viděli např. orli mořské a jeřáby popelavé. Hned další den, 17.2. jsme se k Tachovu vrátili abychom společně s Václavem P. zkontrolovali několik budek pro sovy pálené. V jedné vesničce jsme měli štěstí a 2 tyto sovy jsme pozorovali. Sova pálená se tak stala mým jediným únorovým liferem tohoto roku. Nevím, jak je to u ostatních, ale mně k únoru neodmyslitelně patří kulící zlatí. My jsme 21.2. pozorovali 75 těchto bahňáků ve společnosti 161 čejek. Ve stejný den jsme se také zajeli podívat na čápa bílého do Dobřan.

Za měsíc únor jsem pozoroval celkem 73 druhů ptáků


Březen

     Březen a říjen byly letos jediné měsíce, kdy jsem se nedostal za hranice Plzeňského kraje. I tak to byl na ptáky dobrý měsíc. Už 3.3. jsme zkusili tradiční odchyty kulíšků nejmenších, bohužel marně. Když jsme se ale na místo spolu s Davidem M. a Lucií V. 11.3. vrátili, podařilo se nám odchytit a okroužkovat celý pár. 25.3. jsme s Davidem M. a Liborem S. vyrazili pozorovat okolo několika rybníků. Radost určitě udělalo 17 drozdů cvrčal, které jsem pozoroval teprve podruhé v životě. Odpoledne jsme s Davidem měli možnost krásně pozorovat kolihu velkou, která za hlasitého křiku přeletovala přes rybník Odval u Zbůchu. Revolučním se pro mě stal den 29.3., kdy mi konečně přišel můj kompaktní fotoaparát Nikon COOLPIX P900, který ostatně používám dodnes.

Za měsíc březen jsem pozoroval celkem 91 druhů ptáků

Po 3 letech se nám podařilo opět odchytit
kulíšky nejmenší (Glaucidium passerinum)
 

Duben

     16. tohoto měsíce jsme navštívili Gliwice v Polsku. Po cestě jsme se podívali na Kozmické ptačí louky, kde jsme pozorovali 36 ptačích druhů. V Polsku jsme pak našli sice jen 11 druhů, ale stále lepší, než nic. Duben taky bývá měsícem, kdy se do Česka vracejí rorýsi, cvrčilky, rákosníci a vůbec všechno možné, takže můj year-list se v tomto měsíci výrazně rozrostl.

Za měsíc duben jsem pozoroval celkem 112 druhů ptáků

Jedna z mých prvních fotek na fotoaparát -
- hýl obecný (Pyrrhula pyrrhula)

Květen

     Na ptáky asi nejlepší měsíc v roce u nás. Už 1.5. jsme se vydali na výlet u Berouna, kde jsme ještě stihli pozorovat mladé kuličky morčáků velkých. 2.5. jsme se byli podívat v Líních, jestli se zde stále nachází berneška bělolící a přesvědčili jsme se, že ano. 6.5. proběhlo opět Vítání ptačího zpěvu, kde jsme odchytili např. krutihlava obecného. Od 12. do 14.5. jsme s Davidem M. a Honzou S. navštívili jihočeskou část NP Šumava, kde jsem pozoroval celkem 4 lifery v pořadí lejsek bělokrký, tetřev hlušec, puštík bělavý a sýc rousný. 22.5. jsem byl svědkem odchytů chřástalů polních v obci Starý Plzenec, kde jsme odchytili 2ex. tohoto tajuplného druhu. A 30.5. jsme vyrazili kroužkovat sovy pálené k Tachovu. Okroužkovali jsme starou samici. která ještě seděla na 4 vejcích.

Za měsíc květen jsem pozoroval celkem 135 druhů ptáků

Berneška bělolící (Branta leucopsis) jednoho
deštivého dne v Líních

Červen

     V červnu zase začíná pozorování ubývat. Ptáci si sedají na hnízda a už moc nezpívají. 19.6. jsme se vydali dokroužkovat sovy pálené k Tachovu, kde jsme označili celkem 6 mláďat v prachovém peří. v termínu 20. - 23.6. jsme navštívili Amsterdam, kde jsem pozoroval 1 lifer - alexandra malého. A 30.6. jsme započali naší dovolenou ve Slovinsku.

Za měsíc červen jsem pozoroval celkem 88 druhů ptáků z toho 78 v Česku


Červenec

     Až do 10.7. jsme pokračovali v naší dovolené po Slovinsku, Itálii a Chorvatsku. 12.6. jsme s Luckou V. v PR Nový rybník v Líních pozorovali celkem 3 racky černohlavé. O pár dní později, 16.7. jsme na stejném místě s Davidem M. a Liborem S. viděli jespáka šedého. 26.7. jsme s tátou vyrazili na 3 dny do NPR Řežabinec, kde jsme se zúčastnili tradiční kroužkovací akce Acrocephalus. Za největší úspěch zde považuji pozorování bukače velkého a několika bukáčků malých.

Za měsíc červenec jsem pozoroval celkem 156 druhů ptáků z toho 97 v Česku

Vzpomínka na dovolenou v podobě
supa bělohlavého (Gyps fulvus)

Srpen

     7.8. jsme se s Davidem M. a Alešem T. rozhodli zkusit chytat na rybníku Okružinka u Líní, kde už jsme párkrát kroužkovali. Chytli jsme několik rákosníků, ale především 1 rákosníka velkého. 27.8. jsme s Davidem M. viděli v Líních 3 kolihy velké. 28.8. jsme s tátou vyrazili do Českých Budějovic na zemědělskou výstavu Země živitelka a po cestě jsme se samozřejmě zastavili v Dívčicích na hoholku lední, která zde zrovna přebývala. 29.8. jsme se jeli podívat do Tisové na Borský rybník, kde se nacházel asi největší letošní hit Plzeňského kraje - jespák skvrnitý. O 2 dny později - 31.8. se v PR Nový rybník v Líních objevil další bahňák, který už byl s jespákem skvrnitým srovnatelný - ústřičník velký, který se stal mým 200. druhem pozorovaným v Plzeňském kraji.

Za měsíc srpen jsem pozoroval rovných 100 druhů ptáků

Dívčická hoholka lední (Clangula hyemalis)

Září

     Září je samozřejmě měsíc, kdy se po dlouhé době opět vracím do školy. Nicméně ještě před začátkem školního roku se mi podařilo pozorovat 2 pěkné druhy. 2.9. jsem v obci Lhůta pozoroval ořešníka kropenatého, kterého jsem v ČR pozoroval prvně. Den nato jsme jeli twitchovat dropa velkého, který se objevil u Kralovic, nicméně už ve Středočeském kraji. 8.9. jsme se spolu s několika přáteli vydali na čundr do okolí Kdyně. Tajně jsme doufal, že uslyším nějaké pěkné sovy. A myslím, že se povedlo. Ve 2 ráno mě vzbudila samice puštíka obecného, která mi houkala téměř do ucha, a díky ní jsem slyšel i jejího samce a také výra velkého. Mě to opravdu potěšilo, ovšem ranní výrazy kamarádů, které puštíci v noci vzbudili, nebyly úplně nejpřívětivější. 16.9. jsme s Davidem M. odchytli u rybníku Odval chřástala vodního, a další den kalouse ušatého. Odchyty na Odvalu jsme pak zkoušeli ještě několik víkendů a podařili se nám odchytit 31ex. moudivláčků za jediný den, dalšího chřástala a nepočítaně špačků.

Za měsíc září jsem pozoroval celkem 86 druhů ptáků

Úspěšný odchyt chřástala vodního (Rallus aquaticus)

Říjen

     Říjen byl pro mě letos snad nejslabší měsíc. Nejeli jsme nikam pozorovat a ani jsme nevytáhli paty z kraje. Za zmínku stojí tedy asi jen Festival ptactva v Plzni-Bolevci a 2 marné pokus o další odchyt kulíška nejmenšího v polesí Výtuň. Při jednom z nich ale pískal Pepa P. tak důvěryhodně, že na nás vyletěl kalous. Také jsme slyšeli sýce rousného, což bylo moje 1. pozorování v kraji.

Za měsíc říjen jsem pozoroval celkem 63 druhů ptáků

Sýkora parukářka (Lophophanes cristatus) chycená
během marného pokusu o kulíška nejmenšího

Listopad

     Listopad byl o něco lepší. Sice jsem pozoroval ještě míň druhů, než v říjnu, ale tak špatné to nebylo. Tak například 10.11. jsem poprvé v životě navštívil Francii a hned jsem zde pozoroval kalouse ušatého a bekasinu otavní. Celkem jsem za asi 50 minut strávených ve Francii našel 19 druhů. Vzápětí jsme se byli podívat ve Švýcarsku, kde jsme byli sice asi jen 5 minut, ale viděl jsem tam holuba a vránu. 26.11. jsme se jeli podívat na už skoro tradiční potáplici malou na VN České údolí.

Za měsíc listopad jsem pozoroval celkem 56 druhů ptáků


Prosinec

     Velice vydařený měsíc. Hned 2.12. jsme na Velkém Boleveckém rybníce v Plzni objevili morčáka malého. 4.12. pozoroval Jindřich W. kousek od našeho domu kalouse pustovku. Mě na toto pozorování upozornil David M. 6.12., a tak jsem se tam okamžitě vypravil. Nicméně jak už to tak u pustovek bývá, na lokalitě už nebyla. 16.12. jsme se vyrazili podívat na kajku mořskou, která je na jereru Milada od 25.11. a zdržovala se na místě sž do března roku 2024. Mimo kajky jsme zde narazili i na poláka malého a poláka kaholku. Hned další den jsme jeli podívat na husy tundrové, do Líní, které zde objevil Libor S. Husy jsme našli a bylo to moje 1. pozorování v kraji. 28.12. jsme se s Davidem M. a Alešem T. vypravili na jezero Most. Mimo potápku žlutorohou jsme také viděli 2 bukače velké a čečetky zimní, které jsem pozoroval poprvé v životě. 30.12. jsme pak jeli s Davidem naposledy v tomto roce chytat na rybník Odval, kde jsme chytli kalouse ušatého.

Za měsíc prosinec jsem pozoroval celkem 90 druhů ptáků

Drozd cvrčala (Turdus iliacus) na skládce v Mostě


     Co říci závěrem? Snad jen to, že letošní rok považuji za úspěšný. Velkým milníkem se mi stal den 31.8., kdy jsem (jak už jsem psal výše) pozoroval svůj 200. pro můj rodný kraj. Stal se jím překrásný ústřičník velký. Až na jednu malou drobnost se mi tedy letos dařilo. Jakou? No, pozorování se úplně nedařila podle plánů a letos jsem neviděl třeba čápa černého nebo sedmihláska, a tak jsem skončil rok v ČR s tím nešťastným číslem 199 druhů.


K 31.12.2023 jsou moje statistiky následující:

World life list   - 286 druhů
ČR life list       - 238 druhů
PL kraj life list - 204 druhů

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

První racek malý

Birding na Fuerteventuře