Shrnutí roku 2022

     Je to tady opět. Rok se sešel s rokem a na mně je, abych vás, stejně jako minulý rok, provedl mým uplynulým ptáčkařským rokem. 

     Rok 2022 je už druhý rok, při kterém používám americkou databázi eBird. Za tento rok jsem do ní připsal 426 seznamů. Tento můj blog se rozrostl o 19 příspěvků. V únoru jsme letěli na ostrov Fuerteventura, kde jsme pozorovali 58 druhů. V průběhu roku jsme také 2x navštívili Německo a 1x Slovensko, ale to byly spíše menší výlety. Za nevzácnějšího ptáka, kterého jsem v roce 2022 na území ČR pozoroval, by se dal považovat lyskonoh ploskozobý 29.5. v Líních. A celosvětově asi racek kroužkozobý na Fuerteventuře. Za letošní rok jsem pozoroval celkem 231 druhů ptáků, z toho 205 v ČR a 51 liferů. 


Leden

     1.1.2022 jsem vstával až v 8:30. První pták, kterého jsem pozoroval byla straka obecná na střeše u domu přes ulici. Hned ten den jsme se také vypravili do PR Nový rybník Líně, kde jsme mj. pozorovali 23 hus běločelých. Hned týden na to, 8.1. jsme s Luckou jeli pozorovat na sever Čech, kde jsem na jezeru Most viděl jediné 2 letošní lednové lifery - potápku žlutorohou a poláka kaholku. 9.1. také proběhla ptačí hodinka, kdy jde o to, že se na hodinu posadíte ke krmítku a pozorujete. Já jsem tedy viděl 13 druhů. Nejzajímavější byl určitě strakapoud malý

Za měsíc leden jsem pozoroval celkem 74 druhů ptáků

Morčák malý (Mergellus albellus) na jezeru Most
FOTO: Lucie Votrubcová

Únor

     V termínu 5. - 12.2. jsme byli na ostrově jménem Fuertevenura u Španělska, kde jsem pozoroval 28 liferů + 1 v Německu před odletem. 26.2. jsme se vypravili s Liborem hledat kulíky zlaté neboli ,,zlaťáky". Jinak jsme pozorovali spíše na bližších místech, jak se můžete dočíst v některém z mých příspěvků. 

Za měsíc únor jsem pozoroval celkem 107 druhů ptáků z toho 53 v České republice


Březen

     V březnu jsme žádnou větší akci nepodnikli. Většinou jsme pozorovali na domovských lokalitách a často také jen za bytovkou. 15.3. jsme v jedné vesnici konečně slyšeli sýčka obecného, který se stal také mým jediným liferem tohoto měsíce. Velkou radost jsem měl z objevu z 23.3., kdy jsem kousek od naší bytovky pozoroval pár bramborníčků černohlavých. 26.3. se nám podařili zachytit některé pěkné táhnoucí bahňáky v Líních a 28.3. jsme s Liborem S. a Luckou V. jeli do Mantova chytat chřástaly. Nechytli jsme sice nic, ale aspoň jsme se ponaučili na příště. 

Za měsíc březen jsem pozoroval celkem 87 druhů ptáků


Duben

     Duben je spolu s květnem měsíc, kdy je ptáků hodně, a u aktivnějších pozorovatelů se číslo v month-listu minimálně přiblíží k 200. Já jsem ale rád, když přesáhnu 100. První zajímavější druh tohoto měsíce jsem viděl už 3.4. a byla to linduška horská na vypuštěném rybníce Drnovka. 6.4. jsme jeli rodinně do Poděbrad a měli jsme čas se na chvíli zastavit na Žehuni, kde jsme pozorovali hejno 50-ti jespáků bojovných na poli. 9.4. jsme s Luckou jeli na asi naší největší pozorovačku tohoto měsíce, pří níž jsme v Líních pozorovali racka černohlavého a já jsem překonal 150 druhů v year listu. 14. 4. jsem také v Líních pozoroval 2 ostralky štíhlé. 23.4. jsme v Líních pozorovali opožděnější husu běločelou a ten samý den i opožděnější káni rousnou za domem. Největší špek tohoto měsíce si ale počkal až na samý závěr. 27.4. večer, jsem o Libora S. obdržel zprávu, že v Přehýšově na rybníce se nachází volavka červená. Hned další den jsme to jeli prověřit a samozřejmě tam byla :-). A dokonce jsme poté v Líních objevili potápku černokrkou. A poslední akce tohoto měsíce se uskutečnila 30.4. a bylo to tradiční Vítání ptačího zpěvu na Pecihrádku. 

Za měsíc duben jsem pozoroval celkem 122 druhů ptáků

Jeřábi popelaví (Grus grus) v Líních

Květen

     V květnu jsme nikam daleko nejeli. jen 1.5. jsme se jeli podívat na Horčápské rybníky nedaleko Rožmitálu p. Třemšínem, kde jsem pozoroval mj. i rybáka černého, který byl pro mě lifer. 5.5. se na Avifu objevilo pozorování rybáka bělokřídlého od P. Steinbacha z Líní. Hned další den jsme se tam vypravili a byl tam. To byl pro mě 2. květnový lifer. 8.5. bylo další Vítání ptačího zpěvu, tentoktát v Dobřanech. 14.5. proběhl slavný Big day, při kterým jsme my pozorovali rovných 100 druhů. No a 29.5. byl nelezen lyskonoh ploskozobý v Líních, což byl můj poslední květnový lifer. 

Za měsíc květen jsem pozoroval celkem 117 druhů ptáků

Odchycený slavík modráček (Luscinia svecica) na Vítání ptačího zpěvu v Dobřanech

Červen

     Od minulého roku jsem se v červnu docela polepšil. Za tento měsíc jsem pozoroval o téměř 60 druhů více než vloni. Hned 2.6. se mezi západočeskými birdery roznesla zpráva o nálezu supa hnědého nedaleko Dnešic. V sobotu 4.6. se tedy rozjela pátrací akce, při které se ale supa nelézt nepodařilo. Od 13.6. jsme také začali chytat u rybníka Okružinka také v Líních. Chytili jsme tam např. poštolku obecnou, rákosníka proužkovaného a slavíka modráčka. 27.6. jsme také navštívili nivu Nemanického potoka, kde jsme mj. pozorovali cvrčilku říční. 

Za měsíc červen jsem pozoroval celkem 86 druhů ptáků

Bažant obecný (Phasianus colchicus) na balíku slámy

Červenec

     Mně začaly prázdniny, takže jsem mohl na ptáky v podstatě kdykoliv. V termínu 1.-4.7. jsme byli na dovolené na Slovensku v Bánskobystickém kraji. Nepozoroval jsem tam sice žádný zajímavý druh, ale bylo zajímavé sledovat že čím více na východ, tím více vran šedých a tím méně vran černých. Cestou zpět jsme se zastavili v Ptačím parku Kosteliska. 13.-17.7. jsme byli v Českém ráji. Navštívili jsme PP Ostruženské rybníky, kde jsme pozorovali moudivláčky lužní i potápky rudokrké. 15.7. jsme v Krkonošském NP pozorovali lindušky luční a křivky obecné a 17.7. nám nad hlavou proletěl moták lužní. Od 19.7. do 21.7. se v Líních vyskytovalo hodně bahňáků, což jsem si nemohl nechat ujít.

Za měsíc červenec jsem pozoroval celkem 108 druhů ptáků

Vodouš bahenní (Tringa glareola) v Úhercích

Srpen

     Hned 1.8. přesně ve 14:48 se mezi zejména západočeské birdery dostala zpráva o nálezu podivného dravce z Líní s prosbou o určení. Už po 15-ti minutách se vynesl rozsudek, že se jedná o orla nejmenšího. My jsme se tedy jeli na místo okamžitě podívat, ale už byl pryč. 17.-21. jsme byli na Moravě, kde jsme pozorovali nepř. orla královského, kamenáčka pestrého a racka malého. A 27.8. jsme se jeli podívat na Borský rybník do Tisové, kde byli hlášeni někteří zajímaví bahňáci. Také jsme jezdili chytat do Příšova, kde jsme ale nic moc nechytili. 

Za měsíc srpen jsem pozoroval celkem 125 druhů ptáků

Odchycený brhlík lesní (Sitta europaea) v Příšově 

Září

     2.9. proběhla tradiční noc netopýrů, tentokrát ve Světcích, a my jsme tam také tradičně chytali ptáky. Chytili jsme konipase horského, ledňáčka říčního a i skorce vodního s kroužkem. Zřejmě od Martina Lišky. 3.9. nalezl Libor kousek od Přehýšova kulíky hnědé. Bylo to velké pozdvižení a zároveň 1. záznam pro PL kraj. 10.9. jsem konečně vstoupil do Klubu 300, což má skoro každý Evropský stát a je to takové sdružení ptáčkařů v daném státě. 17.9. jsme opět navštívili Tisovou a sice z důvodu návštěvy jespáka písečného na rybníce. Následně jsme u Modrého rybníku v Hlinném pozorovali ostříže lesního. 

Za měsíc září jsem pozoroval celkem 82 druhů ptáků

Odchycený skorec vodní (Cinclus cinclus) ve Světcích

Říjen

     8.10. proběhl October Big day, kde jsme pozorovali 55 druhů a nejzajímavější lokalita byla, trošku překvapivě, Utopený rybník ve Dnešicích. Pozorovali jsme tam naši první husu běločelou sezony 2022/23 a lovícího orlovce říčního. 15.10 byl opět Festival ptactva, kde se sice kvůli dešti chytli jen 2 ptáci, ale čas to by strávený pěkně. 29.10. proběhla schůze Západočeské pobočky ČSO, kam jsem také dorazil a dozvěděl se něco nového o linduškách úhorních. Po skončení schůze jsme s Davidem šli odečíst slípku zelenonohou s hliníkovým kroužkem do Plzeňské zoo. Nakonec se zjistilo, že ta slípka byla kroužkovaná jen pár desítek metrů od místa odečtu. 

Za měsíc říjen jsem pozoroval celkem 76 druhů ptáků

Slípka zelenonohá (Gallinula chloropus) ze zoo. Konkrétně
tato sice kroužek nemá, ale třeba jednou bude mít. 

Listopad 

     V listopadu jsem byl ze všech měsíců letos asi nejméně aktivní. Odeslal jsem 18 seznamů. 5.11. jsme se s Luckou vydali k Ústí n. Labem na jezera Milada a Most a vodní nádrže Újezd a Nechranice. Také jsem pozoroval zejména za bytovkou nebo v Líních. Nic extra, spíš takový odpočinkový měsíc. 

Za měsíc listopad jsme pozoroval celkem 67 druhů ptáků


Prosinec

     Už je zima. Zimující ptáci už jsou všichni tady a čekají na objevení. Lucka, která má přehradu České údolí doslova u domu, tam našla již 20.11. dost vzácnějších druhů najednou. My jsme se tam byli podívat 3.12. a něco z toho jsme také viděli. 18.12. jsme s Davidem šli do PR Zábělá hledat zimoviště kormoránů, bohužel bez úspěchu, zato jsme viděli orla mořského. Také jsem hledal zimující kachny na řece za bytovkou. Jako Vánoční dárek jsem tam 24.12. viděl několik kopřivek obecných. V termínu 27.-29. 12. jsme se zúčastnili setkání Klubu 300 na jižní Moravě, kde jsme mj. pozorovali i husu malou a setkal jsem se s několika birdery. Stejně jako minulý rok, jsem jako posledního ptáka v roce 2022 pozoroval holuba domácího. 

Za měsíc prosinec jsem pozoroval celkem 77 druhů ptáků

Turpani hnědí (Melanitta fusca) na horní nádrži VDNM


K 31.12.2022 jsou moje statistiky následující:

ČR life list -            220 druhů
World life list -       247 druhů 
PL region life list - 194 druhů

Komentáře

Populární příspěvky z tohoto blogu

První racek malý

Birding na Fuerteventuře